Vremea caldă favorizează toxiinfecția alimentară. Cum ne protejăm de simptome?

Sezonul estival oferă numeroase prilejuri de a petrece timp în aer liber cu familia, prietenii și cei apropiați, iar multe dintre aceste ocazii implică deseori și mâncarea. Picnicuri, grătare, petreceri tematice sau prânzuri servite la masa din curte, iată numai câteva dintre cele mai frecvente tipuri de activități pe care le desfășurăm vara și care ne pot expune riscului de a face toxiinfecție alimentară.

Toxiinfecția alimentară se manifestă atunci când consumi alimente  sau apă contaminate cu agenți patogeni care provoacă  simptome precum: crampe abdominale, diaree, stări de greață, vomă.

Din fericire, manifestările asociate toxiinfecției alimentare pot fi ameliorate cu ajutorul FILTRUM®. FILTRUM® acționează ca un burete ce elimină bacteriile patogene și toxinele care îți cauzează starea de rău.

Tot FILTRUM® contribuie la normalizarea scaunelor, fiind de un real ajutor în diareea provocată de consumul de alimente alterate, consumul de apă din surse necontrolate, igiena precară a mâinilor, etc. Atunci când ai nevoie sau când doar vrei să fii precaut/ă, caută FILTRUM® în farmaciile din toată țara.

Vara, sezonul toxiinfecțiilor alimentare

Cele mai multe cazuri de toxiinfecție alimentară apar în sezonul de vară, din două motive bune de reținut:

1.) bacteriile se multiplică mai rapid la temperaturi ridicate

Între  32 și 43 de grade Celsius, bacteriile se înmulțesc  cu o viteză mult mai mare și se pot răspândi pe alimentele aflate în imediata apropiere. Umiditatea crescută și căldura reprezintă condiții propice de creștere și înmulțire pentru bacterii. Majoritatea alimentelor oferă, în mod natural, umiditatea și nutrienții de care bacteriile au nevoie pentru a se multiplica într-un ritm foarte rapid.

2.) mâncarea  pregătită în aer liber  se poate contamina dar și altera mult mai ușor decât dacă ar fi gătită într-un mediu controlat, cum ar fi bucătăria noastră.

Gătitul în aer liber nu oferă același control igienic pe care îl avem atunci când pregătim mâncare în bucătăriile noastre. Un spațiu închis precum o bucătărie oferă condiții de siguranță alimentară prin faptul că ne pune la dispoziție o chiuvetă, un frigider și spații convenabile pentru tăierea și pregătirea alimentelor. Alimentele sunt în mod inerent mai expuse riscului de contaminare cu bacterii și agenți patogeni dacă se află în afara unui spațiu de depozitare. De obicei, grătarele și picnicurile se țin în zilele călduroase și se pregătesc adesea în lumina directă a soarelui, fapt care poate favoriza apariția și înmulțirea bacteriilor care, odată ingerate, pot conduce la toxiinfecție alimentară.

Cum ne protejăm de toxiinfecție alimentară vara 

Respectă câteva reguli de siguranță alimentară care-ți vor reduce riscul de a te confrunta cu ingerarea de bacterii patogene care-ți pot declanșa manifestări specifice toxiinfecției alimentare: crampe abdominale, diaree, vărsături, senzație de greață, dureri de cap, febră, stare de moleșeală.

a.) Spală-te pe mâini înainte de a atinge mâncarea. Dacă ai o sursă de apă potabilă la îndemână, folosește-o cu încredere. Dacă nu, șervețelele sanitare cu alcool sunt o opțiune viabilă de rezervă.

b.) Curăță instrumentele de bucătărie și pentru gătit pe care ai de gând să le folosești. Nu folosi același cuțit cu care ai tăiat carnea pentru  mărunțitul legumelor fără a-l spăla înainte, pentru că bacteriile de pe carnea crudă se pot transfera cu ușurință pe legume. Curăță și igienizează grilajul grătarului pe care urmează să gătești alimentele, la fel și lingurile, furculițele, paletele și alte ajutătoare.

c.) Evită să gătești sau să depozitezi mâncarea în bătaia directă a soarelui. Temperaturile înalte, care depășesc pragul de 34 de grade Celsius, favorizează apariția și înmulțirea bacteriilor patogene. După ce ai terminat de pregătit grătarul, așează masa undeva la umbră și ai grijă să ferești preparatele de expunerea directă la soare. Apoi, asigură-te că depozitezi resturile în caserole separate, pe care să le păstrezi, de asemenea, la umbră.

d.) Ține la îndemână sticle cu apă înghețată, pentru a păstra alimentele la răcoare. În aer liber, nu ai un frigider în care poți să depozitezi alimentele la răcoare pentru a le feri de apariția bacteriilor. O modalitate prin care poți face asta este să torni apă în niște sticle de jumătate pe care să le lași în congelator cu o noapte înainte, pentru a îngheța.

Ce faci dacă ai toxiinfecție alimentară vara

În ciuda măsurilor de siguranță alimentară pe care le-ai adoptat, bacteriile au reușit să se strecoare în mâncarea sau apa consumată, iar acum, simptomele neplăcute de toxiinfecție alimentară îți dau bătăi de cap? Stopează diareea, ameliorează starea de greață și vărsăturile, redu intensitatea crampelor abdominale și pune-te pe picioare cât mai repede, cu ajutorul următoarelor soluții naturale:

  1. Nu mânca nimic în primele ore de la declanșarea simptomelor. Stomacul tău este puțin supărat, iar întregul organism luptă acum pentru a îndepărta cât mai rapid agenții ,,invadatori’’, așadar, nu este indicat să-l dai peste cap mâncând.
  2. Ia FILTRUM®. În funcție de necesitate, poți lua câte 2-3 comprimate FILTRUM® de circa 3-4 ori pe zi, pe o perioadă de 3-5 zile. Dacă situația o impune, poți utiliza FILTRUM® și pe o perioadă mai lungă, timp de 14-21 de zile. Lignina hidrolizată din FILTRUM® va acționa rapid asupra simptomelor, ameliorându-le, întrucât absoarbe și elimină bacteriile digestive care-ți provoacă stări de greață, vărsături, crampe abdominale, dureri de cap, dureri de burtă, stare de moleșeală. Alături de o alimentație corespunzătoare și hidratarea intensă, FILTRUM® contribuie la redarea stării de bine a organismului și la o recuperare mai ușoară în urma manifestărilor toxiinfecției alimentare.
  3. Hidratează-te din plin. Poate cel mai important obiectiv al recuperării de pe urma consumului de alimente sau apă contaminate este acela de a te menține hidratat. Prin diaree și vărsături, organismul pierde o cantitate mare de lichide, pe care este nevoie să o restabilești. Asigură-te că sorbi câte puțină apă la intervale regulate de timp, până când poți începe să bei un pahar întreg.
  4. După ce vărsăturile și episoadele diareice au încetat, iar stomacul tău pare că s-a mai liniștit, poți începe să consumi mâncăruri cu acțiune blândă asupra sistemului digestiv, cum ar fi supele clare, bananele, pâinea prăjită și orezul fiert.
  5. Reintrodu, treptat, și alte alimente solide în dieta ta. Carnea slabă de pui, fiartă, orezul cu morcovi, supele de pui, brânza slabă, iată câteva sugestii de meniuri pe care le poți încerca în perioada de recuperare de după toxiinfecția alimentară. Evită, în schimb, alimentele picante, condimentele, alimentele bogate în grăsimi, fructele și legumele acide, produsele lactate, deoarece fac parte din categoria alimentelor care îngreunează digestia și nu contribuie la restabilirea sănătății digestive.

Vara este sezonul ideal în care îți poți construi amintiri durabile în aer liber, alături de prieteni și familie. Nu lăsa toxiinfecția alimentară să-ți alunge buna dispoziție, prin urmare, ține cont de sugestiile și informațiile pe care ți le-am oferit mai sus și poartă cu tine o cutie de FILTRUM® în geantă. Nu se știe niciodată când bacteriile digestive se pot strecura pe mâncarea ta, așa că este mai bine să fii prevăzător și să ai mereu cu tine aliatul tău de încredere – FILTRUM®.

Articol scris de Catalina Rascanu