Sfaturi utile pentru evitarea toxiinfecției alimentare

Toxiinfecția alimentară este o afecțiune digestivă cauzată de contaminarea alimentelor cu bacterii, viruși sau paraziți. Din păcate, vara este perioada cea mai favorabilă apariției acestei infecții datorită temperaturilor foarte înalte care creează condiții propice dezvoltării microorganismelor. Cel mai frecvent, aceasta este provocată de Campylobacter, Salmonella și E. coli. Este motivul pentru care, mai ales pe timpul verii, trebuie să acorzi o mare atenție alimentelor pe care urmează să le consumi.  În continuare găsești câteva sfaturi care te vor ajuta să previi toxiinfecția alimentară:

  1. Evită să cumperi diverse produse alimentare/mâncăruri de la vânzători ambulanțiEste foarte important să îți procuri alimentele din surse sigure și să eviți să cumperi de la astfel de vânzători, pentru că există riscul ca acestea să fie expirate sau, chiar dacă ar fi în termen, din cauza depozitării necorespunzătoare, acestea să se degradeze înainte de termenul de expirare.
    1. Păstrează o igienă impecabilă

    Una din sursele principale de răspândire rapidă a bacteriilor și, implicit, de favorizare a apariției toxiinfecției alimentare este igiena precară. Așa că ai foarte mare grijă și spală-te foarte bine și des pe mâini, nu doar înainte de masă și fă același lucru și cu vasele și ustensilele folosite la prepararea mâncării.

    Pe lângă igiena corporală, o importanță deosebită trebuie să o acordăm și igienei din bucătărie, din frigider și de pe blatul unde preparăm mâncarea, care trebuie să fie la fel de impecabilă precum mâinile noastre.

    1. Evită preparatele care conțin ouă și derivatele acestuia, precum și mezelurile

    Încearcă pe cât posibil să eviți pe timpul verii să consumi mâncăruri ce au la bază ouă și derivate ale acestora, mezeluri și alte cărnuri care, păstrate necorespunzător, pot deveni foarte ușor sursa toxiinfecției alimentare.

    Alimentul contaminat care provoacă apariția acestei afecțiuni digestive este, de cele mai multe ori, un preparat pe bază de ou, inclusiv derivate din ou care poate însemna maioneză, frișcă sau produse de patiserie. Alături de ou, se mai pot adăuga mezelurile din surse neverificate și alte preparate pe bază de carne. Peștele și fructele de mare trebuie consumate numai atunci când sunt proaspete.

    1. Prepară/reîncălzește mâncarea la temperatura corectă

    Temperatura mâncării este foarte importantă. Studiile au arătat că temperaturile neuniforme cresc riscul de înmulțire al bacteriilor. Așa că ai grijă ca, atunci când îți reîncălzești mâncarea, să amesteci foarte bine preparatele, pentru a te asigura că aceasta se va încălzi în mod corect și complet. De asemenea, nu lăsa mâncarea gătită la răcit mai mult de 2 de ore. Chiar dacă nu a apucat să se răcească complet, depoziteaz-o în recipiente mici și bag-o la frigider.

    1. Consumă alimentele imediat după prepararea lor

    Dacă totuși nu ai reușit să le consumi imediat după ce le-ai pregătit, specialiștii spun că preparatele gătite cu carne sau legume nu trebuie ținute la frigider mai mult de 4 zile. Aici se numără cazul ciorbelor, tocănițelor sau pastelor, în timp ce un ou fiert poate rezista și o săptămană.

    În cazul în care ești sigur că nu vei reuși să consumi alimentele preparate zilele următoare, cea mai bună soluție este să le congelezi, întrucât astfel pot fi păstrate pentru mai mult timp. Ține cont de faptul că acestea nu trebuie recongelate.  Procedând în acest fel, poți menține supele și ciorbele chiar și o lună, dacă sunt depozitate corespunzător în caserole. Atunci când vrei să le decongelezi, nu este recomandată forțarea procesului prin plasarea alimentului sub jet de apă caldă, ci acesta trebuie ținut în frigider, pentru a asigura o decongelare în parametri optimi.

    1. Ai grijă la depozitarea mâncăriiMâncarea păstrată prea mult timp, chiar și în frigider, poate deveni mediul propice de dezvoltare a microorganismelor ce duc apoi la apariția infecției digestive. Este motivul pentru care medicii și specialiștii în boli infecțioase recomandă consumarea mâncării gătite în maximum 24 de ore de la prepararea sa. De asemenea, depozitarea necorespunzătoare a mâncării și facilitarea accesului insectelor, rozătoarelor sau altor animale, pot genera grave afecțiuni digestive.Depozitează-ți mâncarea în recipiente perfect închise și, de preferabil, să nu fie din plastic. Dacă nu ai această posibilitate, folosește neapărat folie alimentară pentru acoperirea corespunzătoare a recipientelor. Este recomandată așezarea alimentelor gătite pe raftul superior al frigiderului, unde temperatura este cea mai scăzută.
      1. Folosește apa doar din surse sigure și potabile

      Este foarte important să folosești  ingrediente de calitate pentru preparatele tale și, de asemenea, doar apă din surse sigure și potabile. Spală foarte bine fructele și legumele sub jet puternic de apă.

      Fii foarte atent la apa folosită pentru prepararea alimentelor pentru copii, aceștia fiind foarte sensibili și  mult mai predispuși la afecțiuni digestive decât o persoană adultă sănătoasă. În cazul în care te îndoiești de calitatea apei, poți foarte ușor să o fierbi și așa te asiguri că elimini eventualele bacterii sau microorganisme care ar putea deveni cauza apariției toxiinfecției alimentare.

      1. Evită contactul dintre alimente crude, neprelucrate, și cele gătite

      Trebuie evitat contactul dintre alimentele în stare crudă și cele proaspăt gătite, chiar și în interiorul frigiderului, deoarece sunt purtătoare de microbi și bacterii. Este de asemenea indicat să nu depozitezi în frigider fructe, legume și verdețuri nespălate ce pot fi purtătoare de paraziți sau insecte.

      1. Citește cu atenție informațiile de pe ambalajele alimentelor

      Este foarte important să citești cu atenție instrucțiunile de pe ambalajele alimentelor. Ele trebuie să conțină termenul de valabilitate, elementele componente și modul de păstrare. Astfel, poți evita să cumperi un aliment expirat care, din neatenție, a fost lăsat la dispoziția cumpărătorilor.

      Responsabilitatea unei stări de bine generale este, mai ales contribuția ta. Așa că fii foarte atent la alimentele pe care le consumi și locurile de unde îți procuri mâncarea. Evită riscul contaminării mâncării prin prepararea și păstrarea corespunzătoare a acesteia. Nu uita, de asemenea, de normele de igienă personală și de cele din bucătărie. Dacă totuși toxiinfecția alimentară își face apariția prin simptomele ei specifice, nu trebuie să te îngrijorezi. Poți apela cu încredere la Filtrum®. Este un remediu natural bazat pe lignină hidrolizată care ameliorează simptomele acestei infecții digestive.

      Nu uita, când bacteriile își fac de cap, Filtrum® le vine de hac!

Articol scris de Ana Maria Buta