Sfaturi pentru siguranța alimentară în sezonul de iarnă

Iarna și-a intrat în drepturi, dar asta nu înseamnă că suntem feriți de toxiinfecția alimentară.

Dimpotrivă, un număr mare de persoane fac toxiinfecție alimentară iarna, în fiecare an, din cauza norovirusului. Infectarea cu norovirus are loc în principal pe cale orală. Acesta se înmulțește rapid în tractul intestinal al persoanelor și provoacă simptome precum diaree, vărsături, durere abdominală. Perioada latentă a norovirusului este de 24-48 de ore în general. Vărsăturile și diareea reprezintă primele simptome prin care virusul își anunță prezența în organism. În cazul în care bătrânii și copiii sunt infestați cu norovirus, simptomele se pot agrava, iar atunci poate fi nevoie de îngrijire medicală suplimentară.

Norovirusul poate declanșa gastroenterita acută. Gastroenterita acută poate apărea pe tot parcursul anului, dar în luna Decembrie se înregistrează deseori un vârf de focar. Gastroenterita acuta  declanșată de norovirus crește în special în timpul iernii. Pentru prevenirea infecțiilor cu norovirus, este important să ne spălăm bine pe mâini înainte de a găti și reîncălzi mâncarea. Legumele și fructele perisabile se vor spăla foarte bine înainte de a fi atinse și gătite.

Dacă resimți simptome precum starea de greață, diareea, vărsăturile, durerea abdominală și febra, cel mai bine este să eviți să te angajezi în activități de gătit, până când simptomele  nu au dispărut complet.

Dacă vrei să scapi de disconfortul neplăcut creat de manifestările toxiinfecției alimentare, îți recomandăm să cauți în farmacie comprimatele pe bază de lignină hidrolizată FILTRUM®. Lignina hidrolizată este un polimer de origine vegetală din grupa enterosorbenților și poate fi considerată o sursă de fibre alimentare insolubile. Aceasta absoarbe și elimină bacteriile patogene și toxinele acestora din tractul gastrointestinal.

Prin conținutul de lignină hidrolizată, suplimentul alimentar FILTRUM® deține o mare capacitate de absorbție a bacteriilor intestinale și asigură un efect de dezintoxicare nespecifică. În plus, FILTRUM® normalizează scaunele, fiind benefic în episoadele diareice provocate de consumul de alimente alterate și consumul de apă din surse necontrolate.

FILTRUM® este un remediu natural care poate fi administrat în condiții de siguranță oricărei categorii de persoane, de la copiii cu vârsta de până la un an, la adulți și persoane în vârstă. Cu toate acestea, este bine să știi că nu se recomandă administrarea de comprimate FILTRUM® în cazul în care ai intoleranță la oricare dintre componentele produsului ori suferi de constipație acută.

În continuare, îți vom prezenta și câteva sfaturi de siguranță alimentară în sezonul de iarnă, pentru momentele în care vrei să gătești mai multe feluri de mâncare simultan.

Sfaturi generale de siguranță alimentară pentru gătitul în casă

Spălarea

Înainte să prepari sau să consumi orice tip de mâncare, ar trebui să începi cu spălarea corectă a mâinilor, a ustensilelor de bucătărie și a suprafețelor pe care urmează să gătești. Spălarea mâinilor este primul și cel mai simplu pas de a evita declanșarea toxiinfecției alimentare. Igiena precară a mâinilor ar putea conduce cu ușurință la contaminarea caserolelor de mâncare, a ustensilelor de bucătărie și chiar și a mâncărurilor semi-preparate. Asigură-te că-ți speli mâinile cu apă caldă și săpun din plin, timp de circa 20 de secunde, iar apoi usucă-le cu ajutorul unui prosop curat.

Din moment ce bacteriile se găsesc cu ușurință peste tot în bucătărie, este important să cureți și suprafețele pe care urmează să pregătești mâncarea, precum și toate ustensilele de bucătărie care vor fi implicate în proces: blaturi, tigăi, vase, tocătoare, chiuvetă, farfurii, castroane, linguri, furculițe, cuțite, totul trebuie să fie spălat cu apă și detergent din abundență. Ulterior, le poți lăsa la uscat în aer liber sau te poți ajuta de prosoapele de hârtie pentru a facilita procesul de uscare al acestora.

Să-ți iei timp pentru a curăța bucătăria înainte să gătești scade riscul de toxiinfecție alimentară și diminuează șansele de a contacta agenți patogeni care ar putea ajunge în mâncarea ta.

Separarea

După cum probabil știai, alimentele crude trebuie ținute separat de cele semi-preparate sau deja gătite. Când manevrezi alimente crude, alege un set de farfurii și tacâmuri curate, spălate anterior. Dacă ai la dispoziție și alimente semi-preparate, folosește un alt set de tacâmuri pentru ele. Evită să pui pe aceeași farfurie alimente crude și alimente semi-preparate sau deja gătite. Bacteriile de pe alimentele crude pot ajunge cu ușurință pe semi-preparate și vice-versa.

Prin urmare, este bine să folosești un set de cuțite, tocătoare, farfurii pentru a prepara carnea crudă, peștele și carnea de pui, și un cu totul alt set de ustensile de bucătărie atunci când vrei să prepari fructe și legume crude.

Răcirea

Mâncărurile refrigerate în condiții optime rezistă mai mult și rămân ferite de bacterii mai multă vreme, decât cele care sunt depozitate necorespunzător. Toată carnea crudă, carnea de pui, fructele de mare, ouăle și produsele lactate ar trebui puse rapid în frigider pentru a evita dezvoltarea de bacterii dăunătoare, dar ai grijă să nu-ți supraîncarci frigiderul, deoarece mâncărurile au nevoie de un flux adecvat de aer rece pentru a rămâne proaspete.

Sfaturi de siguranță alimentară iarna, pentru gătitul în cantități mai mari

Fiindcă toxiinfecția alimentară poate fi întâlnită pe tot parcursul anului, inclusiv iarna, ți-am pregătit o serie de sfaturi de siguranță alimentară potrivite pentru sezonul de iarnă, atunci când gătitul în cantități mai mari devine o perspectivă atractivă.

Temperaturile reci de afară ne îndeamnă la a găti mâncarea în cantități mai mari și a o depozita în caserole, pentru a o păstra mai mult timp, dar dacă nu gestionăm mâncărurile cu atenție, acestea pot prezenta un risc de toxiinfecție alimentară.

Gătirea în cantități mai mari este eficientă din punct de vedere al cheltuielilor, al consumului de timp și al reducerii deșeurilor alimentare. Cu toate acestea, trebuie să fim foarte atenți atunci când manevrăm cantități mari de mâncare, deoarece dacă nu sunt gătite corespunzător, bacteriile se pot dezvolta și pot produce toxine periculoase pentru sănătatea digestivă.

Împărțirea mâncărurilor

Dacă lași multiplele feluri de mâncare să se răcească pe rând, poți crea mediul perfect în care bacteriile neprietenoase să se acumuleze și să producă toxine. Principalul lucru de care trebuie să ținem cont atunci când gătim mai mult este divizarea mâncărurilor care nu vor fi consumate imediat în porții mai mici și depozitarea lor în caserole din sticlă. Mâncarea se va răci mai repede în recipiente mici, care vor reduce riscul de a contacta bacterii, de înmulțire a acestora sau de producere a toxinelor dăunătoare pentru organism.

Păstrează mâncărurile la rece

Depozitarea mâncărurilor la rece reduce riscul de creștere și înmulțire a bacteriilor care pot declanșa toxiinfecția alimentară, iar acest lucru este cu atât mai important în sezonul de iarnă. De îndată ce ai terminat de gătit mâncarea, ar trebui să o depozitezi în frigider imediat, în caserole bine curățate anterior.

Consumă-le sau congelează-le

Mâncărurile pre-gătite trebuie consumate în circa 2-3 zile de la prepararea lor sau puse la congelator, pentru a putea fi păstrate mai multe zile. Mâncărurile congelate pot rezista câteva luni bune în frigider și sunt la îndemână atunci când vrei să faci o pauză de la gătit sau nu ai timp să mergi la cumpărături.

Reîncălzește mâncărurile până când observi aburi

Când vine vremea să te bucuri de mâncărurile anterior congelate, ai grijă să le reîncălzești până în clipa în care observi că ies aburi din ele. Amestecă des în mâncare pentru a te asigura că nu au rămas zone nedezghețate.

Gătitul în cantități mari reprezintă o modalitate inteligentă de a-ți menține obiceiurile alimentare sănătoase, precum și de a economisi timp și bani. Cu aceste sfaturi de siguranță alimentară în minte, nu numai că te vei hrăni bine, dar îți vei reduce și riscul de a te confrunta cu o toxiinfecție alimentară.

Însă chiar dacă bacteriile neprietenoase au reușit să ajunga în organismul tău, FILTRUM® îți stă la dispoziție pentru a reduce manifestările  neplăcute : greața, vărsăturile, durerile abdominale, febra și diareea, toate acestea vor putea înceta după administrarea comprimatelor FILTRUM®.

Ține minte: Când bacteriile digestive își fac de cap, FILTRUM® le vine de hac!

Surse:

http://www.city.inzai.lg.jp.e.ks.hp.transer.com/

http://foodsafety.asn.au/

Sursă imagini: Shutterstock

Articol scris de Catalina Rascanu